Odpovědi na otázky položené řečníkům na konferenci Primetime for… Big Data 2018 prostřednictvím Sli.do (aneb na co nezbyl během konference čas)


Ondřej Vaněk, Chief Executive Officer, Blindspot Solutions

Jak jste s predikci košíků skutečně úspěšní, např. hodnoceno F1 metrikou?

Zadání bylo zjednodušeně takové, že při Precision 0.5 jsme měli maximalizovat Recall. Výsledná kvalita řešení má velký rozptyl podle typu zákazníků. Pro některé nejsme schopni dosáhnout Recallu přes 0.2 (i přesto, že mají více než 5 nákupů), u nějaké množiny jsme schopni dosáhnout Precision > 0.8 a Recall > 0.8. bohužel přesnější čísla nemohu zveřejnit.


Jan Janča, R&D Director, Colpirio

Jakou mám možnost jako zákazník odmítnout zpracování a ukládání svých dat teď, a co se změní s platností GDPR?

Nemáme osobní data, vše co děláme vychází pouze z měření zobrazení bannerů a analýzy návštěvnosti. Samozřejmě, že u nás je možné takový anonymní profil vymazat už teď a bude to možné ještě lépe od května s GDPR, kdy bude mít člověkopočítač jednoklikovou cestu k zrušení vazby prohlížeč anonymní profil. Jinak měření reklamy se i u GDPR dostává pod oprávněný zájem provozovatele serverů, na který je reklama zobrazována.

Když vám AI jen potvrdí hypotézy, k čemu jí vlastně potřebujete?

AI zpracovává obsah webů, podobnost obrázků atd. Ano, AI je v podstatě hloupé a dokáže dělat kategorizaci obsahu a obrázků na úrovni 4-5 letého dítěte. Obrovský přínos je ovšem v tom, že to dokáže v reálném čase dělat s obrovským množstvím dat (desetitisíce záznamů za sekundu). Vzhledem k tomu, že je u nás dětská práce zakázána, je lepší zapřáhnout jeden server, který nahradí 100 000 dětí, a který se navíc nikdy neunaví.

Kolik % obsahu webu u nás čtou lidé z mobilu?

Přes 50 %. Liší se to server od serveru, ale je to více než polovina.


Ondřej Žák, Associate Partner, EY

Jak prodat managementu obchodního řetězce v CR myšlenku pracovat s Big data?

Určitě přes reálné přínosy. Nikdo nekoupí big data jako takové, ale pokud se nabídne ověřené řešení, které například zlepší profit na m2 prodejny, nebo sníží počet výrobků s prošlou expirací, tak to jsou argumenty, které management přesvědčí.

Personalizace vs GDPR? Chtějí zákazníci personalizaci?

Naše průzkumy v ČR i trend v Evropě ukazuje, že zákazníci chtějí inteligentní personalizaci. Nechtějí vlezlou komunikaci, chtějí relevantní nabídku. Samozřejmě ne všichni zákazníci, proto se vyplatí se zeptat. Způsobů personalizace je více a každý zákazník se přikloní k tomu, co mu vyhovuje.

S jakými nástroji jako EY pracujete? Spíše tradiční konzultanti s data science, nebo automatizovaná produktová řešení? Kde je podle Vás největší potenciál? Mají vůbec obchodníci potřebná data?

EY má v oblasti FMCG dvě řešení: EY Retail DnA a EY CASH vyvinutá nad MS Azure platformou. Jsou to ověřená a škálovatelná řešení. Plus máme poměrně početnou skupinu data scientists a analytiků, kteří vyvíjejí další řešení. Potenciál je v některých firmách i v základní datové analytice, která umožní porozumět, proč se prodalo hodně nebo málo. Daleko větší potenciál pak ale vidím v kolaborativních modelech, sdílení dat, sdílení forecastů, predikcích a „next best actions“.

Pomůže analýza Big dat, když data jsou "rubish"? A co když pokrývají jen zlomek problému?

Máte pravdu, kvalita dat je klíčová. Projekty, které realizujeme v oblasti big data spotřebují 50-60% na čištění dat a master data management. Data samozřejmě nejsou všechno. Pokud nemáte strategii, tak je zbytečné investovat do big data. Pokud ale strategii máte, pak vám big data pomohou ji uskutečnit.

Proč si myslíte, ze tradiční pojetí marketingu velmi pomalu akceptuje a integruje myšlenku personalizace? Proč stále stěžejním prodejní kanálem pro retail je leták a TV kampaň?

Ne každá firma má digital direktora, digitální transformace bolí a je to i o odvaze si říci o menší budget na digitální kanály než na ty „vyzkoušené TV kampaně“. Podobně „svatý“ je i leták. Přitom kolik času to trvá, než se ve firmě leták navrhne, schválí, zkompletuje, jde do produkce…

Pro jaké retail řetězce pracujete, kdo tento přístup ocenil?

Nechtěl bych říkat konkrétní firmy, ale pracujeme pro řetězce jak velké mezinárodní, tak i pro specializované retailery.

Do jaké míry si zákazník uvědomuje, že je předmětem personalizované nabídky? Jak se k tomu staví? A co když zákazníci mluví mezi sebou?

Často o tom neví, ale pokud se to dozví, bude zle. Důvěra se velmi rychle ztratí a dlouho znovunabývá. Personalizace je obrovská zbraň v rukou obchodníka, trochu se toho i obávám.

Který retail dle Vás personalizuje správně a jaký obchodní přínos personalizace má (% růstu tržeb)?

Zatím u nás žádný retailer dle mého názoru personalizaci moc nezvládá. Na své kůži jsem relevantní personalizaci dosud příliš nezažil. Žádný retailer se mě ani neptal, jaké jsou moje preference, což mě překvapuje. Tím bych možná začal.


Pavel Vaněček, Data Science Designer. Česká spořitelna

Jsou vaše projekty čistě "revenue driven" nebo máte prostor pro inovace s rizikem ztracené investice?

Máme i možnost dělat inovativní data science projekty, ostatně jenom cca každý čtvrtý má svůj validní byznys case (a i tak plníme ;).

Jak se Vám to daří obhájit v prostředí korporace?

Děláme, co umíme... Kromě vlastní datové práce a doručování výsledků je třeba neustále budovat interní PR - od boardu po ostatní analytiky. Korporaci tvoří jenom lidé a tak se stačí s lidmi bavit. Zato neustále a furt důsledně dokola ;).

Kam jste organizačně začlenění? Komu vás "start-up" reportuje?

Retail, pod B-1. Reportujeme hlavně sobě navzájem, abychom se poučili...


Jiří Boudal, Managing Director, Sociologist, Behavio Labs

Říkáte, že máme málo přímých dat. Neleží ale na ulici, případně na úřadech, a nestačí je zvednout?

Na ulici úplně nevím, ale na úřadech určitě ano. V Česku se několik "Open Data" organizací zabývá tím, jak přesvědčit a naučit úřady, aby je vhodným způsobem zveřejňovaly. Ta data mají obrovskou hodnotu, pořád ale platí, že spoustu věcí o tom, co lidi potřebují, tam nenajdete.

Co říkáte aplikaci Prezident 21?

Líbí se mi. Z hlediska dotazování lidí, je to krok přesně tím správným směrem: zábavné otázky, hlasující mohou vidět část výsledků...

Jak řešíte v rámci politických výzkumů absenci non-online populace ve vašich výzkumech?

Politický výzkum jsme dělali kombinací sběru v terénu a online - měli jsme přímo kvóty na lidi, co nepoužívají internet. O lidech z ulice jsme toho o nich samozřejmě trochu méně než online, dotazníky museli být krátké. Ta zbylá, méně důležitá data o nich jsme proto odhadovali takovým relativně komplikovaným statistickým postupem.


Lukáš Ohanka, CRM & Loyalty manager, BAŤA

Jak poznáte, že si zákazníci Baťa klubu kupuje polovinu bot jinde?

Z průzkumu trhu na repre panelu.

Když zákazníci druhý rok stagnuji, není to motiv vyrábět méně kvalitní boty?

Určitě ne, není to v naší strategii. Zákazník s negativní zkušeností se potom nebude vracet.

Co říkáte na to, že některé řetězce končí s věrnostními kluby a odůvodňují to příchodem GDPR?

Vnímám to jako výmluvu proč ve věrnostním programu nepokračovat.

Rozlišujete účastníky Věrnostního klubu a jejich nákupní košíky podle nákupu on-line VS offline?

Ano, pro milovníky on line máme dedikovanou segmentaci.

Pracujete při personalizaci i s faktorem, jestli by se zákazníkovi na základě jeho předchozího chování mohla bota líbit/nelíbit?

V rámci remarketingu ano, v direct mailingu zatím ne.